השחרור מהצבא והיציאה לאזרחות הוא מעבר חד ולא פשוט עבור רוב החיילים. כשהם שרתו בשירות סדיר, סדר היום שלהם היה ברור והם קיבלו משכורת צבאית בכל חודש. עכשיו כשהם אזרחים הם צריכים למצוא את הכיוון שהוא הנכון ביותר עבורם.
יש כאלו שיבדקו אפשרויות שונות של לימודים, בתחום המועדף עליהם כמו לימודי תעודה, לימודים אקדמאיים, או לחלופין יבחרו להתחיל לעבודה בתחום שהם מכירים מהצבא, בעסק משפחתי או בכל תחום אחר שמעניין אותם.
אחת האפשרויות המעניינות עבור המשתחררים היא לעבוד בעבודה המוגדרת על ידי המוסד לביטוח לאומי כעבודה מועדפת, כמו לדוגמה בתחומים הבאים: ענף החקלאות, ענף הבנייה, בית אריזה, בית מלון, סיעוד, תחנת דלק, מפעל תעשייתי, ובתי מלאכה. לאחר עבודה במשמרת מלאה של שמונה שעות בכל יום, לאורך שישה חודשים, זכאי החייל המשוחרר לקבל מענק חד פעמי מהמוסד לביטוח לאומי, תוך קבלת פטור מהתשלום החודשי הקבוע אם המשוחרר אינו שכיר ואינו עצמאי.
מעבר לכך כל משתחרר מקבל מענק שחרור מהצבא עבור שירות של 24 חודשים, לאחר כ – 60 יום ממועד השחרור. גובהו של מענק זה נקבע על פי הגדרת תפקידו של החייל בעת השירות הצבאי כמו לוחם או פקיד ובהתאם לכמות חודשי הזכאות.
בצומת הדרכים הזו, האגף והקרן לחיילים משוחררים וגם גורמים נוספים, מאפשרים למשוחררים הטריים ללמוד כמה מקצועות על חשבון המדינה, או תוך תשלום מופחת כיוון שהמדינה מסבסדת חלק מהעלויות. מעבר לכך גם את העלויות שיש לשלם, יש אפשרות לבצע מהלך זה תוך שימוש בכספי הפיקדון כדי להקל על המשתחררים בצעדיהם הראשונים באזרחות.
לאור העובדה שהישראלים מתגייסים לצבא בסביבות גיל 18 ומשתחררים בסביבות גיל 21, ובעת השירות הצבאי אין להם זמן ללמוד נהיגה ובמיוחד אם הם משרתים רחוק מהבית, או מגיעים רק לעיתים רחוקות הביתה ולכן עם השחרור הם מעוניינים ללמוד נהיגה. מדובר בצעד שהוא חשוב מאד בעצמאות של כל אחד מהם, הן כדי להגיע מנקודה לנקודה ללא תלות בשעות ספציפיות של התחבורה הציבורית והן כדי שהעובדה שיש להם רישיון תפתח להם דלתות במקומות עבודה רבים.
היתרון עבור המשתחררים הוא שיש אפשרות לעבור הכשרות שונות ללמידה שהן מאד כדאיות כמו לימוד נהיגה באחת הקטגוריות - C.D.E. לדוגמה הבחירה בהוצאת רישיון נהיגה בדרגה C תאפשר למשוחרר לנהוג במשאית של 12 טון. מדובר במקצוע מבוקש שיש לו דרישה ברוב הזמנים עבור חברות העוסקות בשיווק, הפצה, שילוח בין לאומי ועוד. כך שלאחר הקורס, אפשר יהיה להשתלב די מהר בעבודה מתגמלת וליהנות משכר חודשי נאה.
כל מי שמוציא רישיון נהיגה ונהנה מהעובדה שהוא יכול לנסוע בכל עת לכל מקום, נהנה מהתחושה העילאית הזו של העצמאות. עם זאת חשוב בעת הנהיגה לשמור על כל כללי הנהיגה בדרך ולפעול על פי ההוראות של משרד התחבורה.
כבישי ישראל עמוסים ברכבים ולכן יש להיות מרוכזים מאד לאורכה של כל נהיגה. לכן חל איסור על שתיית אלכוהול ושימוש בסמים וזאת לאור ההשלכות שלהם. הן האלכוהול והן הסמים משתלטים על הנהג והוא נוהג בחוסר אחריות לאור ההשפעה הרבה של החומרים האלו על הגוף וחוסר השליטה של הנהג לנהוג באחריות לאורכה של כל הנסיעה.
משטרת ישראל מקדישה זמן רב הן להדרכה ציבורית בנושא זה והן לביצוע פעולות אכיפה בכבישים בשעות הקריטיות שהן הערב והלילה. נהגים רבים מתבקשים לעצור והשוטרים מבצעים בדיקה באמצעות מכשיר הינשוף שבודק את רמת האלכוהול או הסם שלהם. אם באוויר שנשף הנהג החדש למכשיר נמצאו 50 מיקרוגרם של אלכוהול, זה מעל הכמות המותרת בחוק ולכן קיימת סבירות גבוהה שהוא ייענש על כך ואף יוגש נגדו כתב אישום.
אם הבדיקה היא חיובית ייקבעו נקודות לנהג חדש ובמקרים חמורים אף יוטלו עליו הגבלות כמו פסילת הרישיון על ידי קצין משטרה לתקופה מסוימת, החרמת הרכב לשלושים יום, צורך לבצע מחדש מבחן תיאורטי ומבחן מעשי במקרים מסוימים שהם קיצוניים.
כדי למנוע את כל המצבים האלו ולא לצבור נקודות, מומלץ מאד להבין שחוקי התעבורה נועדו להגן על הנהג, הנוסעים שאתו ברכב, הולכי הרגל והנוסעים ברכבים הנוספים בכביש. לכן יש להפנים זאת ולנסוע הן בנסיעות קצרות והן בנסיעות ארוכות באופן אחראי ומתחשב, וללא ביצוע עבירות תנועה לאורך כל הדרך.
כתבות נוספות
זכויות וחובות לחיילים משוחררים
על אפשרויות התעסוקה בקיבוץ במסגרת עבודה מועדפת (חקלאות, לול, רפת ובתי אריזה), למי עבודה מועדפת בקיבוץ מתאימה ולמי אין מה לחפש שם - כל זאת ועוד במדריך
לקריאה נוספתהמידע המופיע בדף זה הוא כללי בלבד, ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך. אנו עושים ככל האפשר על מנת לשמור אותו מדוייק ומעודכן, אך בהחלט יתכנו כי חלק מן המידע לא יהיה עדכני או מדויק. על הקורא לפנות לקבלת חוות דעת או ייעוץ מקצועיים לפני כל שימוש במידע המופיע באתר זה. אין המידע מהווה תחליף לייעוץ מקצועי של איש מקצוע בעל הסמכה מתאימה. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק מכל סוג שהוא העשוי להגרם בעקבות שימוש במידע כלשהו המופיע באתר.